The Kiwi Experience part 1 - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Ditta Hawinkels - WaarBenJij.nu The Kiwi Experience part 1 - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Ditta Hawinkels - WaarBenJij.nu

The Kiwi Experience part 1

Blijf op de hoogte en volg Ditta

05 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Nelson

Zondagochtend was het dan eindelijk zover,ik mag Christchurch verlaten en het Zuidereiland verder gaan verkennen! Om 05.30uur ging de wekker om vervolgens te gaan ontbijten naast een smekkende Chinees (heerlijk! Dat maakt het eten ‘s ochtends echt gemakkelijker). Daarna opzoek gegaan naar de kiwi bus en hij valt inderdaad wel op. Deze gifgroene vriend wordt mijn vervoermiddel voor de komende tijd. De bus gaat vandaag van Christchurch naar Kaikoura. In de bus kennis gemaakt met Amanda (UK), Zhao and Arlene (China) and Jasmin (Duits, maar leeft en werkt momenteel in Australie). Toevallig zijn wij 5/7 mensen die vandaag gaan whale watchen! Gezellig! Nadat wij onszelf hebben gemeld voor de boot van 13.30uur zijn we gaan lunchen in Kaikoura city (bestaat uit 1 kleine straat). Daarna was het zover: Whale watching! We hebben 1,5 heel geduldig gewacht maar daar was dan toch eindelijk de sperm whale. Op nog geen 10m afstand. Heel indrukwekkend om te zien en we hebben er 20minuten naar kunnen staren! Verder nog wat albatrossen gezien, helaas geen dolfijnen. Vervolgens onze eerste trip gemaakt naar the new world, wat resulteerde in een spontane picknick op het strand.

De volgende dag zijn we vertrokken naar Kaiteriteri. Dit was een erg lange dag met veel stops. De eerste was bij een seal colony (gewoon langs de snelweg) grappige en lelijke beestjes, maar mooi om ze in hun eigen omgeving te zien. Vervolgens nog een stop in Picton, hier is de ferry voor de verbinding naar het Noorder eiland (hier gaan wij 28 maart gebruik van maken) en Nelson. Eenmaal in Kaiteriteri aangekomen bleek ons hostel echt letterlijk 2 minuten van het strand af te liggen. Dat nodigd uit voor te zwemmen. Maar koud dat het was, niet normal! De bus ging pas aan het eind van de volgende ochtend weg zodat we nog de mogelijkheid hadden om Kaiteriteri verder te ontdekken. Allereerst rustig ontbeten en daarna nog 2 walks gedaan, waarvan 1 naar the secret beach. Er is geen andere weg en het is erg rustig en mooi. Zoals jullie misschien al hebben gezien op de foto’s.

De dag erna stond Westport op de planning. Voordat het zover was nog een stop gemaakt bij lake Rotoiti. Een klein meer met prachtig uitzicht en waar alen in het water zwemmen, bah! Hier voor het eerst kennis gemaakt met de beroemde sandflies en de bijbehorende dans. In Westport zelf valt niet zoveel te beleven. Het is een rustige, bijna uitgestorven stad. Maar het heeft een New World! Toch wel heel handig om alvast alles op orde te brengen voor Franz Josef. Veel steden in de westkust hebben namelijk geen supermarkten (alleen hele kleine en dure) en geen cashmachines. ‘s Avonds zijn we samen met onze buschauffeur en andere reizigers wat gaan drinken in de bar.

De volgende ochtend was het alweer vroeg dag. Allereerst voor een ochtendwandeling door Cape Foulwind, dit was een heerlijke wandeling. Weer een aantal seals gespot en het broertje van de kiwi (geen idee, maar vind het beest er op lijken). Vervolgens nog een stop bij paporoa national park and the pancake rocks. Deze stops maken het waard en je hebt niet in de gaten dat je zo lang in de bus zit! Aangekomen in Franz Josef hebben wij met zijn 4en onze eigen kamer. Heel relaxed eigenlijk. Ons hostel heeft een eigen bar met elke avond happy hour! Cocktails voor $6, niet verkeerd dus! Onze driver is nog even gezellig komen buurten en heeft ons een spot gewezen voor glow worms. Dus niet zo heel veel later, bewapend met head torches zijn we de bossen ingelopen. Helaas waren er niet zoveel te zien. Amanda en ik hebben besloten om nog even een ander bus uit te proberen en jawel hoor, een stuk of 30 glow worms gezien!

‘s Ochtends vroeg begonnen met the track naar de Tatare Tunnels, dit is een walk van 1,5uur door het regenwoud richting een tunnel. Dit is een 500m lange tunnel met ijskoud water die riching de oude goudmijn tunnel gaat. Eenmaal aan de andere kant gekomen, konden we niet meer verder. Dus we moesten dezelfde route teruglopen. Snel omgekleed en onze spullen gepakt om naar de gletsjer te gaan! Bepakt met sokken, schoenen, spikes, jas en tas waren we klaar voor de helicopter die ons boven op de gletsjer afzet. Onze gids AJ bepaalde zelf de route en hakte deze soms ook uit. Nog een ijsgrot gezien en er ingeweest, bizar om te weten dat deze nu al niet meer bestaat. De gletsjer is namelijk constant in beweging en veranderd snel. Na 3,5 uur gelopen te hebben op de gletsjer was het tijd om weer de helicopter terug te pakken. Even op het terras in de zon onze dagboeken bijgewerkt. En later op de avond hadden we met zijn 5en afgesproken bij de hotpools. Dit zijn zwembaden van 36 graden, 38 graden en 40 graden. Heerlijk!

Dit waren mijn eerste dagen van de kiwi experience. Dit waren pas de eerste 5 dagen, al voelt het veel langer. Zoveel geweldige mensen ontmoet en geweldige dingen gedaan! Voor iedereen die van plan is naar New Zealand te gaan is de Kiwi Experience zeker aan te raden!

Ik zal proberen het vervolg binnekort te plaatsen.

Bye bye xx

• 05 Maart 2014 - 08:01

Tet:

Ha...ha...fijn... nu gaan de plaatjes nog meer leven door de verhalen erachter. Wat een super reis!!! Xxx

• 05 Maart 2014 - 16:09

Saskia:

Hoi Ditta,
    Genoten van je verslag. Ik zie t allemaal weer voor me. Het blauwe ijs op de gletsjer, de walvissen en de naar vis stinkende zeeleeuwen. Ook dank voor je foto's!
    Die bruine vogel is denk ik de weka, die zie je wel overdag. De kiwi is een nachtvogel (ik heb de kiwi alleen in de dierentuin gezien).
    Leuk dat je ook wandelingen maakt, dan zie je zo ontzettend veel.
    Klinkt wel erg gezellig met de Kiwi Experience!
    Geniet ervan!
    Dikke knuf

• 05 Maart 2014 - 16:37

Riena:

Kijk alweer uit naar je volgende avonturen Ditta!
    Ga ik de foto's nog even kijken, hoorde van je moeder dat ze de moeite waard zijn, Riena XXX

• 05 Maart 2014 - 18:56

Jan En Toos:

Geweldig mooi verhaal verhaal Ditta .
    Helaas nog geen foto"s gezien, want ik heb geen facebook en zal wel naar Tamara gaan om deze te bekijken.
    Het verhaal is zo spannend dat ik de beelden erbij zo voor me zie en kijk nu alweer uit naar je volgende verslag. Liefs oet Maerum

• 06 Maart 2014 - 09:11

Hennie En Thei:

Hoi Ditta,

Wat een verhaal en zo te lezen ook regelmatig 's morgens vroeg op. Dat ligt jou wel!!!!! Ook wij hebben geen facebook, maar wij gaan 22 maart naar Tamara en dan zullen we de nodige foto's kunnen bekijken.

Normaal zou je zeggen, geniet en maak er wat moois van. Maar in Nieuw Zeeland hoef je daar niks voor te doen, dat gebeurd daar automatisch.

Groetjes,

Hennie en Thei.