The Kiwi Experience part 2 - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Ditta Hawinkels - WaarBenJij.nu The Kiwi Experience part 2 - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Ditta Hawinkels - WaarBenJij.nu

The Kiwi Experience part 2

Door: Ditta Hawinkels

Blijf op de hoogte en volg Ditta

13 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Tijdens mijn vorige reisverslag ben ik gestopt bij Franz Josef, vanaf hier zal ik ook weer verder gaan. De eerste verrassing kwam al heel vroeg in de ochtend. Onze eigen buschauffeur was er namelijk niet?! Wat blijkt nu, Rik is van een berg afgevallen en heeft zijn been gebroken, met de traumaheli afgevoerd voor een operatie in Christchurch. Nu zal “Q” ons naar Wanaka brengen. De eerste stop van de dag was bij Lake Matheson. Dit is een meer met uitzicht op Mount Cook, Mount Tasman en the Fox Glacier. Op een aantal plekken heb je een mirror reflection in het meer. Dit is heel bizar! Op sommige foto’s zie je bijna geen verschil tussen de werkelijkheid en de reflection. Na een powernap in de bus uitgestapt bij thunder creek falls. Een mooie waterval aan de rivier, gewoon langs de snelweg. Fles water weer gevuld in de rivier, dat is echt heerlijk koud water! Door naar Wanaka, met Lake Wanaka. Het meer bestond eerst uit zout water, maar door een aardbeving is het zoet water geworden. De dolfijnen die in het meer zaten hebben zich hierop aangepast. Je hebt ook een kans dat je de dolfijnen ziet, maar helaas. Donkere wolken gooide roet in het water. Lekker een rustig avondje in het hostel gehangen.

De volgende ochtend was het dan EINDELIJK zover! We gaan naar PUZZLINGWORLD!! Het grappige hieraan is dat Amanda en ik het er al sinds dag 1 over hebben. Meer voor de grap, omdat het de goedkoopste activiteit is wat de kiwi aanbiedt. Niet wetende dat we er ook daadwerkelijk heen zouden gaan. Hierin staat het eerste houten 3d doolhof van de wereld en een paar kamers met illusies. Zoals de kamer die er heel normaal uitziet, maar als je erin gaat staat lijkt het net of 1 persoon heel groot is terwijl de andere heel klein lijkt. Ook was er een “drunk” room. Dit was echt facking with the mind. Je brein snapt de zwaartekracht niet meer doordat de kamer in een hoek van 45 graden staat. Na het hoogtepunt van deze hele trip doorgereden naar Queenstown. En ja wat doe je in een stad die echte winkels heeft en meer dan 100 barren? Juist, eerst shoppen en daarna lekker een drankje nuttigen op het terras. Ik heb nu het idee dat ik alle tijd heb omdat ik besloten heb om 3 nachten in Queenstown te blijven. Ik had nog wat speling voordat ik terug moet zijn in Christchurch, dus waarom hier geen gebruik van maken. ’s Avonds theepot cocktails gedronken. Ja, je krijgt echt een cocktail in een theepot. Smaakt goed! Nadat we het nachtleven van Queenstown verder hebben verkend konden we eindelijk voor het eerst een ochtend uitslapen! Dat lijkt lang geleden. Tijdens een uitgebreide brunch (backpackersstyle)) hebben wij met zijn 3en besloten om een kijkje te nemen bij de skyline gondola. Maar dan wel eerst zelf een wandeling naar boven te maken, het betere klimwerk. En wat was het koud op de top! Na een warme chocomel, al zwart reizend de gondola terug naar beneden gepakt. Waarna we het lumineuze idee kregen om even de sauna in te gaan. Als je hostel er een heeft moet je daar natuurlijk ook gebruik van maken. Uiteindelijk was het weer haasten geblazen, om 21uur stond er namelijk een reservering in the minus 5 bar, een ijsbar, met heerlijke cocktails! Binnen was het -8,1graden dus na een half uurtje hielden we het voor gezien. ’s Avonds even met de family geskypt. Wifi is redelijk schaarst hier.

Maandagochtend om 07.30uur vertrokken naar Milford Sound (en nee, het is geen muziek festival). De busreis was erg lang, misschien wel te lang. In totaal hebben we 10 uur in de bus gezeten voor 2 uurtjes Milford. Op de heenweg weer verschillende stops gemaakt. Dit keer in het gebied Fjordland. Allereerst de mirror lakes, maar hier was de weerspiegeling toch echt niet zo goed als bij Lake Matheson. Nog een korte wandeling bij the Chasm. Deze zijn gevormd door water en rotsen. Hierdoor zie je een mooi staaltje gatenkaas, maar dan echt. Uiteindelijk was het dan zover en mochten we boarden op ‘ the pride of Milford’ om vervolgens 2 uur te varen door de Sounds. Google het maar even voor de gein. Het uitzicht wat je daar hebt is echt adembenemend mooi en ik vind het een gek idee dat meer dan 75% nog nooit is betreden door een mens. Het is moeilijk te omschrijven wat je daar allemaal ziet. Aan de ene kant niet veel, maar aan de andere kant teveel om te verwoorden. Je zag hele mooie watervallen, maar ook watervallen die niet naar beneden vallen (hoe noem je dat dan?!) Wederom een aantal seals gespot. Na een uurtje varen draaide de boot zich om en ineens was er overal mist en begon het te regenen. De weg terug in de bus heb ik voor een gedeelte overgeslagen. Eenmaal teruggekomen in Queenstown waren we doodmoe, maar voor Jasmin en mij was het tijd om the morst famous burgers van New Zealand uit te proberen: De Fergburger! De wacht rij was vanavond maar 40 minuten. Morgen wordt het nog spannend of ik mee kan gaan met de kiwi bus. Het is namelijk een hop on, hop off bus. Dit houdt in dat wanneer je niks vast geboekt hebt, het mogelijk is dat je niet altijd een plek in de bus hebt.

Gelukkig was er de volgende ochtend niks aan de hand en was er gewoon een plaatsje voor mij in de bus naar Lake Tekapo. Met als lunchplek Lake Pukaki en op de achtergrond Mount Cook (zie de I love roadtrips picture). Tekapo is een klein gehucht, maar heeft een observatorium boven op Mount John staan en niet zonder reden. Vanaf deze plek op aarde zie je de melkweg als een van de beste! Overdag nog even op Mount John gaan kijken. Met een lekker wandelingetje van een paar uur. Om 21uur zijn we bewapend met een aantal flessen wijn (Blocks vineyard), blueberrys, druiven, chips en muziek naar de lake gegaan. Languit gaan liggen op het strand en alleen maar omhoog gekeken. De sterren lijken zo dichtbij en zijn heel erg helder. Dit was voor het eerst in mijn leven dat ik de milkyway zo goed heb gezien (als het niet de eerste keer in mijn leven is dat ik m überhaupt zie). En als kers op de taart nog een aantal mindblowing shooting stars! Een perfecte laatste avond!

Mijn laatste dag van de kiwi experience brengt me weer terug naar Christchurch. Voordat we daar aankomen nog een kopje thee gedronken in een normaal café in Geraldine met heerlijke zelf gemaakte macarons. Nadat we allemaal in kleine plaatsjes zijn geweest, voelt dit weer normaal aan. Een ‘net zoals thuis’ gevoel. Q was zo aardig om mij bij mijn hostel af te zetten. Zo’n 7km uit het centrum. Dit was ook nog een heel avontuur om binnen te komen. Het bleek namelijk geen hostel te zijn, maar cabins bij iemand in de achtertuin. Hulp gevraagd bij de receptie van een hoorkliniek voordat ik eindelijk binnen ben gekomen. Vanavond zal ik hier slapen omdat ik Ellie vannacht al mag gaan oppikken van het vliegveld. Maar voordat het zover is heb ik in het centrum van Christchurch afgesproken met Amanda en Jasmin. ’s Avonds lekker uit eten geweest. Een fancy farwell dinner in shorts and boots. Nog meegelopen naar hun hostel waar zij een 4 persoons kamer deelde met Zhao en Arlene. Samen met zijn 5en deze trip gezellig afgesloten (1 more bottle of monkey baby). En daarna het afscheid… Heel raar om afscheid te nemen van mensen die je de afgelopen tijd 24/7 hebt gezien en alles mee hebt gedeeld. Maar de kiwi experience was zeker een mooie ervaring!

Het volgende avontuur staat al voor de deur want 2 uurtjes na het afscheid mag ik Ellie gaan verwelkomen in Nieuw Zeeland.

Wordt vervolgd...

  • 13 Maart 2014 - 07:12

    Tet:

    Dit is pas wakker worden...wat een verhalen!! Zie het zo voor me! Wat een superreis meis...

  • 13 Maart 2014 - 15:59

    Jan En Toos:

    Wat een mooi verhaal weer! We kijken alweer vooruit naar de volgende, liefs uit Maerum
    Zee t

  • 13 Maart 2014 - 17:18

    Jan En Toos:

    Het was weer een spannend verhaal en bleef boeiend tot het einde !!
    We kijken alweer uit naar het volgende, Geweldig .
    Liefs oet maerum

  • 13 Maart 2014 - 20:22

    Hennie En Thei:

    Wij hoeven niet per sè te reageren, maar toch. Wat een indrukken heb je daar opgedaan. En het lijkt ons inderdaad vreemd om "afscheid" te nemen met mensen waarmee je dag in, dag uit opgetrokken hebt. Maar via mail is de wereld toch klein, dit zijn dan ook contacten die je moet koesteren. ( het moet wel wederzijds zijn natuurlijk, maar dat lijkt ons, jouw kennende geen probleem )

    Als je die kale tegenkomt, dan hem dan de groeten van ons.

    Tot de volgende keer.

    Hennie en Thei.

  • 17 Maart 2014 - 01:30

    Ditta Hawinkels:

    Blijf vooral reageren hoor. Vind ik leuk om te lezen! En de wereld is inderdaad klein, contact is nu al aanwezig.
    Welke kale moet ik de groetjes doen?
    Groetjes Ditta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Franz Josef

Ditta

Actief sinds 17 Jan. 2014
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 8090

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 16 Mei 2014

Aotearoa

Landen bezocht: